Brocante lijsten & Prenten

Brocante lijsten en prenten zijn ideale woonaccessoires om een klassieke uitstraling aan een ruimte te geven.

Barok lijsten zijn een kunstwerk op zich. De sierlijke barokke stijl geeft een extra dimensie aan jouw lijst of spiegel! Kunstspiegel.nl is gespecialiseerd in barok lijsten en biedt daarom een heel groot assortiment lijsten in barokstijl aan. Je kunt je helemaal uitleven in onze collectie barok lijsten.

Brocante Schilderijen & Lijsten & Spiegels

Mooie sfeervolle of juist robuuste fotolijsten en prachtige spiegels…

Prachtige oude sleetse olieverf schilderijen …

of juist een antieke brocante spiegel…..

Foto’s die u dierbaar zijn, wilt u het liefst vaak zien. In een mooie lijst komen diezelfde foto’s nog meer tot leven. Kijkt u maar eens rond in onze webwinkel. Sfeerleven heeft fotolijsten in alle soorten en maten. Gegarandeerd dat u hier iets vindt dat past bij uw voorkeur voor woonaccessoires.

Lijstjes in alle vormen en maten. Oud, decoratief en ideaal voor een geschenk!

Alle lijstjes worden zorgvuldig schoongemaakt, en waar mogelijk gerepareerd.

Omdat sommige fotolijstjes erg oud zijn kan het zijn dat een hoekje van het glas beschadigd is, als het zichtbaar is maak ik er melding van.

De afmetingen van de lijstjes zijn van de buitenkant.

Met onze brocante fotolijsten zorg je ervoor dat je foto’s bij je interieur passen en alles een mooi geheel vormt. Je kunt natuurlijk ook zorgen voor een scherp contrast met je inrichting. In een modern interieur zullen onze brocante fotolijsten van de muur af spatten. Bekijk direct onze uitgebreide collectie en vind jouw ideale fotolijst!

Schilderij stilleven tinnen kan

Voor de liefhebbers van sobere brocante een schilderij met een tinnen kan, boek, kom en kleipijpje. Kleuren in grijs, groen en blauw. Afmetingen: 27×30 cm.

€ 10,00

Mooi gevormde lijst familiewapen

Deze grote oude lijst heeft een mooie vorm. Prachtig om een brocante verzameling in te lijsten. Er zit nu een oud heel fijn geborduurd (familie) wapen in op een doek. Afmeting: 67.5 cm x hoogte 75 cm. Het doek heeft een paar…

€ 40,00

Oude ets Huis te Brederode Haarlem

Oude ets in een lijstje, het lijstje is stuk het bovendeel van de lijst ontbreekt. Het gaat hierbij dus meer om de ets. Huis te Brederode ten deele in welftland.

€ 15,00

Oude ets van Haarlem Spaarne in lijst

Mooie oude gesigneerde ets in een oude lijst. Ets is van de mooie stad Haarlem een geeft een blik op het Spaarne met de Waag en de St. Bavokerk. Afmetingen lijst 38×32 cm en de afbeelding zelf is 21×16 cm.

€ 30,00

Zwart wit portret tekening vrouw

Mooie oude zwart wit tekening van vrouw in bruine lijst. De lijst heeft wat brocante plekjes. Op de achterzijde naam van de lijstenmaker H.J. Raamsveld uit Hillegom en er staat opgeschreven met stift Café Stapper. Daar heeft dit…

€ 10,00

Vlaamse Oma in bewerkte lijst

Heel oud schilderij. De lijst is prachtig bewerkt. Het is zo te zien geen foto maar een tekening, wellicht een houtskool portret. Voorzien van handtekening van de maker. De achterzijde heeft aan de randen bruin tape, en nog wat…

€ 15,00

Antiek grenen lijst

Antiek grenen lijst in originele staat. Ideaal om een leuk kleurtje te geven. De lijst bestaat uit verschillende lagen en geeft veel diepte, het is dan ook een hele brede rand die naar binnen toe loopt. Voorzien van een staaldraad…

€ 25,00

Video inspiratie

Zo kies je de juiste lijst voor foto of schilderij

In deze rubriek treft je diverse lijsten aan, mooi om in de oude verweerde staat op te hagen, maar ook het ideale artikel om naar eigen smaak op te pimpen.

Hieronder 10 tips voor het kiezen van de perfecte lijst voor uw foto’s en schilderijen.

1. Een lijst kiezen gaat niet alleen om stijl

Het selecteren van een lijst gaat niet alleen over het kiezen van een kleur en een materiaal. Wanneer een werk in onze studio komt, nemen we de tijd om de conditie ervan te beoordelen, waarbij we bedenken hoe een frame niet alleen een werk het meest effectief kan presenteren, maar het ook kan beschermen tegen beschadiging en degradatie. Het is ook belangrijk om te overwegen waar het werk zal worden getoond: gaat het jarenlang op dezelfde plek blijven, zal het in een huis of een galerij zijn, of zal het nodig zijn om te reizen? Al deze vroege vragen begeleiden ons bij het kiezen van het juiste frame. We voeren conditierapporten uit en we adviseren altijd dat we de klant bezoeken op de locatie waar het werk wordt opgehangen, zodat we beoordelingen kunnen maken.

2. Let op de periode – kennis van het verleden van een werk kan een handige ontwerpgids zijn

Bij het inlijsten van een werk neem ik de tijd om de geschiedenis ervan te onderzoeken, kijkend naar hoe het in het verleden is ingelijst – gezien de inbreng van galeristen, curatoren en de kunstenaars zelf. Samen met dit archiefonderzoek is het van vitaal belang om naar buiten te gaan om de shows te zien, wat een uitstekende gids kan zijn voor hangende werken, variërend van oude meesters tot hedendaagse stukken. Alles wat ik doe is opgebouwd rond kennis: ik ben nu zo’n 30 jaar lang een opsteller en kan eerlijk zeggen dat ik de hele tijd aan het leren ben.

3. Originele lijsten kunnen worden hersteld

Af en toe krijg ik een werk aangeboden dat om esthetische of historische redenen in het oorspronkelijke lijst moet blijven. Het is iets dat ik zie bij veel oude meesters en op dit moment de verbazingwekkende hoeveelheid prachtige moderne Britse kunst waar we recent mee hebben gewerkt, zoals Ben Nicholson en Henry Moore. In dit geval is het belangrijk om te controleren of het oude frame veilig is en het waar mogelijk te upgraden – er kan vaak veel worden gedaan om de kwaliteit en levensduur te verbeteren.

We hebben onlangs tekeningen ingelijstd voor een tentoonstelling, Henry Moore, van papier tot brons , in Waddesdon Manor. We werkten samen met The Henry Moore Foundation om ervoor te zorgen dat onze frames overeenkwamen met de stijl waarin Henry Moore-tekeningen altijd zijn ingelijst, zodat ze harmoniëren met de anderen uit hun verzameling. We hebben een archief met frameprofielen bij John Jones zodat we trouw blijven aan de aanpak van een kunstenaar. Soms kunnen kunstwerken schade oplopen door originele frames die slecht zitten, dus we maken een beoordeling en werken vanaf daar.

4. De locatie van een kunstwerk kan net zo belangrijk zijn als de lijst

Wanneer een werk onze studio binnenkomt, komt het in een ‘veilige’ omgeving, met een perfecte beheersing van vochtigheid en temperatuur – iets dat een bijzonder belangrijke overweging is voor de werken op papier die we hanteren. Natuurlijk zijn de huizen van klanten – en zelfs musea en kunstgalerijen – niet altijd zo geregeld. Voor degenen die zich zorgen maken over het creëren van de juiste omgeving voor kunstwerken, is het mogelijk om een ​​expertbeoordeling van UV- en vochtigheidsniveaus aan te vragen. Als gewetensvolle opstellers zeggen we altijd dat ons werk niet wordt gedaan voordat het werk aan de wand staat, en kunnen we weglopen en ons verzekerd voelen van de veiligheid ervan.

5. Gebruik lijsten om een ​​kunstmatige omgeving te creëren

Wanneer een werk in minder dan ideale omgevingsomstandigheden wordt weergegeven, zoals op een bijzonder vochtige plaats of met veel licht, kan het frame worden gebruikt om buitenomstandigheden te regelen en tegen te gaan, of zelfs om een ​​specifiek microklimaat te creëren. In samenwerking met onze conservatiestudio produceren wij afgedichte behuizingen waarmee de juiste omgeving kan worden onderhouden, ongeacht externe factoren. Het is iets dat ik zou adviseren voor een verzameling die bijvoorbeeld van Londen naar Singapore reist.

Het is echter belangrijk dat alles wat u verzegelt met het werk geen schade veroorzaakt. We nemen de tijd om werken voor te bereiden voordat ze in het frame worden verzegeld, waardoor het stuk mogelijk wordt gereinigd en ontzuurd, en houtpulpborden worden vervangen door katoenen planken van museumkwaliteit. We gebruiken verzegelingstechnieken om omstandigheden binnen het lijst te isoleren van die van buitenaf, wat die ook mogen zijn. De materialen die tijdens het inlijsten zijn geselecteerd, beheren dit microklimaat en kunnen onder meer Artsorb opnemen om vochtigheid en microchamberbord te regelen om het vrij te houden van verontreinigende stoffen.

6. Kies het glas zorgvuldig

Soms besteden we meer tijd aan praten over de keuze van beglazing dan aan het ontwerp van de lijst zelf. Bij het kiezen van het meest geschikte glas om een ​​werk te bedekken, zijn er vijf belangrijke dingen om te overwegen.

Nummer één – en misschien wel het belangrijkste – is UV-filter: beglazing kan worden gebruikt om werken te beschermen tegen deze meest schadelijke vorm van licht die de kleur kan doen vervagen. Twee: het is ook belangrijk om een ​​laag reflecterend materiaal te kiezen dat het oppervlak van het werk niet hindert wanneer het wordt weergegeven. Veiligheid zou ook een punt van zorg moeten zijn – idealiter zou het materiaal in de lijst het mogelijk moeten maken om het kunstwerk te verzenden en hanteren met minimaal risico op breuk. De vierde overweging is gewicht: sommige materialen kunnen een lijst ongelooflijk zwaar maken, maar er is een acryl die we gebruiken die het gewicht met 50 procent vermindert. Ten slotte zullen de kosten door deze keuzes worden weerspiegeld en zijn ze afhankelijk van de prioriteiten voor het kunstwerk en de klant.

7. Wees niet bang voor een uitdaging – een conventioneel frame is niet altijd het antwoord

Ralph Lauren kwam naar ons met een heel oude Amerikaanse vlag, die ongelooflijk fragiel was. Onze uitdaging was om het werk naar Parijs te sturen en het op een hoge muur te laten zien, vier trappen omhoog. We hebben een gevouwen lijst gemaakt, zodat het stuk kan worden gevouwen en uitgevouwen. Vervolgens is er een groot, sierlijk gouden lijst in twee delen toegevoegd – het werk is voorlopig vanaf de landing geïnstalleerd. Het was een grote uitdaging, niet het minst omdat we probeerden het project uit te leggen aan contacten in Amerika. Desondanks is het gearriveerd, geïnstalleerd en ziet het er fantastisch uit. Het springt eruit als een perfect project.

8. Sculpturen verdienen ook een goede plek

Terwijl een sokkel een eenvoudige witte basis kan zijn, proberen we stukken te produceren die werken met de sculptuur en deze opgemerkt te krijgen, zoals een werk van Liz Neal dat we hebben getoond in de privécollectie van John Jones. Nogmaals, het is ook belangrijk om te overwegen waar een sculptuur zal worden geïnstalleerd en wat er naast zal worden getoond.

Ik werk op dit moment met een Conrad Shawcross-stuk, dat uiteindelijk buiten zal worden getoond. Het gaat om uiterlijk en gevoel, maar het is ook belangrijk dat de plint in staat is om de elementen te weerstaan. Andere omstandigheden zijn grootte, bruikbaarheid en veiligheid.

9. Een lijst is niet altijd nodig

Ik ben nooit bang om te zeggen wanneer een werk geen lijst nodig heeft – het is iets dat gebeurt en waar ik heel open over ben. In onze inlijstende showroom bij John Jones hing ik een schilderij zonder lijst. We hebben echter de brancard voor het stuk gemaakt, waarbij we vanaf het begin met de kunstenaar hebben gewerkt om een ​​paneel te maken met de juiste diepte, vorm en dat goed op de muur zat. We kunnen het op een dag inlijsten om het te beschermen, maar het heeft het zeker niet nodig vanuit een visueel oogpunt.

10. Een goede lijst kan een werk transformeren

Een goede lijst kan een werk volledig veranderen. Ik wil heel graag dat de uitkomst van het project biedt wat ik ‘de drie wauwers’ noem. Wanneer u voor het eerst een werk ziet dat is ingelijst, moet u onmiddellijk naar de afbeelding zelf worden getekend. We vinden het dan leuk om uit te kijken naar de lijst en – ten slotte – om een ​​verbinding te maken met het object in zijn geheel. Als je een kleine imperfectie op de lijst hebt of een lichte onevenwichtigheid in kleur, zal dit je afleiden van je plezier in het beeld. Het gaat echt om harmonie.